Het pictogram in de verloren-voorwerpenhoek

Ik kom regelmatig websites tegen van bedrijven die pictogrammen van hun social media op de site zetten. So far so good. Een klik op het pictogram en, oh, teleurstelling, geen link. Ik word doorverwezen naar een grijze 404-pagina. Het pictogram belandt in de verdrietige verloren-voorwerpenhoek van internet waar alle ondergewaardeerde en onbenutte kansen zich verzamelen.

Geen probleem, ik geef je straks 4 tips hoe je dat kunt oplossen.

Met een kluitje het riet in

Hoewel het heel goed is dat er pictogrammen op de website staan, is het belangrijk dat deze correct gelinkt zijn. De bezoeker baalt als hij op een pictogram klikt en er niets gebeurt. Nou ja, balen is misschien een sterk woord, maar er kan in elk geval een wenkbrauw omhooggaan. Hmmm, doet het niet, wat suf, denkt hij. Hij wordt met een kluitje het riet in gestuurd en dat is geen goede basis voor het opbouwen van vertrouwen en klantenbinding.

Pictogram bij de verloren voorwerpen

Social media kost veel tijd

Ik snap het, het bijhouden van social media kost veel tijd. Als je geen marketingafdeling hebt, of op zijn minst een marketingpersoon, dan zul je het zelf moeten doen. Dat kan vervelend zijn als je het druk hebt. Je bent liever met je vak en je klanten bezig dan een avond kwijt te zijn met het plaatsen van een foto en het verzinnen van een catchy tekst. Bovendien is het ingewikkeld om alle trends bij te houden. Wat vandaag werkt, werkt morgen misschien niet meer. Wat was Hyves ook alweer?

De 4 oplossingen

  • De rigoureuze oplossing: verwijder het pictogram, je hebt er geen omkijken meer naar. Verwijder ook meteen je social media. Scheelt een hoop gedoe en irritatie. Bezoekers vinden je website wel. Als ze contact willen, klikken ze maar op het contactformulier. Want die werkt, toch?
  • De luie oplossing: maak de hyperlink bij het pictogram en tadaa, je pictogram werkt. Je facebook- en Instagrampagina’s zijn voor het laatst in 2019 bijgewerkt, maar dat geeft niet. Dat laat je los. Het is mooi geweest voor deze avond. Misschien heb je volgende week een momentje om een bericht te posten. Zo niet, pech.
  • De moeilijke oplossing: maak de hyperlink bij het pictogram en het werkt. Zucht, dat is niet genoeg. Je maakt ook nog wat berichten en plant ze in via tools zoals Meta Business Suite en Canva. Handig, dan ploppen dezelfde berichten op bij verschillende sociale kanalen. Drie avonden later en een emmer zweetdruppels verder en je bent weer een beetje bij. Op de achtergrond klinkt een naar stemmetje: denk erom, volgende week moet je opnieuw aan de slag.
  • De makkelijke oplossing: je raadt het al, neem contact met mij op. Ik help je graag. Een kop koffie en een gesprek, dan kijken we of ik wat kan betekenen voor jouw bedrijf. Of wandel eerst rustig door mijn website en de FAQ.

Tijd voor koffie?

Leave a Comment